Μυθολογία και Ομοιοπαθητική

Σχεδόν όλα τα είδη παθήσεων, τουλάχιστον όσα βρίσκονται σε ιάσιμο στάδιο, μπορούν να αντιμετωπισθούν με την Ομοιοπαθητική. Σαν αρχή της θεωρεί ότι όταν ασθενεί ένα μέρος του σώματος, αυτό οφείλεται σε «αρρώστια» όλου του οργανισμού. Γι’ αυτό το λόγο δεν προσπαθεί να θεραπεύσει τον ανθρώπινο οργανισμό χωρίζοντάς τον σε τμήματα και η θεραπεία είναι ολιστική και όχι τοπική. Με την Ομοιοπαθητική κατορθώνονται θεραπείες αποτελεσματικές και το κυριότερο χωρίς χημικά και κατ’ επέκταση χωρίς παρενέργειες.

Σύμφωνα με πολλές και διαφορετικές αρχαίες πηγές καθώς και τον ίδιο τον Όμηρο, ο Μελάμπους θεωρείται ο πρώτος γιατρός της ανθρωπότητας, αρχαιότερος από τον Ασκληπιό. Ακόμα, θεωρείται πως αυτός θεμελίωσε την ιατρική επιστήμη στον ελλαδικό χώρο και κατά συνέπεια σε ολόκληρο το δυτικό πολιτισμό. Ο Μελάμπους διέθετε πλούσιες διαγνωστικές και θεραπευτικές γνώσεις και δυνατότητες. Η διαγνωστική του μέθοδος αποτελεί την πρώτη βάση και την απαρχή της ψυχολογίας, της ψυχιατρικής και της ψυχανάλυσης. Οι Γάλλοι και οι Γερμανοί ψυχαναλυτές θεωρούν τον Μελάμποδα ως τον παγκόσμια πρώτο ψυχαναλυτή και τον τιμούν συχνά, επισκεπτόμενοι τα ερείπια του ιερού του Μελάμποδος που βρίσκονται μέσα σε αρχαίο οχυρό στα Αιγόσθενα (νυν Πόρτο Γερμενό) της Μεγαρίδος.

Ο Μελάμπους άσκησε την ομοιοπαθητική κυρίως με τη χρήση ενός φυτού, του Ελλέβορου, που είναι ένα ήπιο δηλητήριο. Σε μικρές δόσεις δρα ως καθαρτικό, και σε μεγαλύτερες προκαλεί δηλητηρίαση. Για πολλά χρόνια και μέχρι τις μέρες μας, ο καθαρμός με ελλέβορο (και άλλα καθαρτικά) και το σοκ από την έντονη διάρροια, χρησιμοποιήθηκε δια πάσα νόσο, ιδίως ψυχιατρική. Το ομοιοπαθητικό σκεύασμα που χρησιμοποιείται σήμερα από το φυτό αυτό είναι το Veratrum album (=White Hellebore=Λευκός Ελλέβορος) και θεωρείται το Ομοιοπαθητικό «φιλί της ζωής», είναι για ανθρώπους εξαντλημένους, καταβεβλημένους, με μεγάλη κατάπτωση, που έχουν «παραδώσει τα όπλα». Επίσης για να προληφθεί η αφυδάτωση από τη διάρροια και εμετό, καθώς και διάφορες ψυχικές ασθένειες και ψυχώσεις, είναι μεταξύ άλλων περιπτώσεις όπου μπορεί να δοθεί το Veratrum album. «Veratrum» σημαίνει γύρισμα (to turn around), δηλαδή ότι το φυτό αυτό μπορεί να σου «γυρίσει» το πνεύμα, να σου αλλάξει το τρόπο που βλέπεις τα πράγματα.

Με το φυτό αυτό, σύμφωνα με τον μύθο, ο Μελάμπους, ο γιατρός των θεών, θεράπευσε τις κόρες του βασιλιά του Άργους Προίτου (Προιτίδες), που είχαν πάθει παράκρουση και νόμιζαν πως ήταν αγελάδες (μοσχίδες), και στη συνέχεια πήρε για σύντροφό του μια από αυτές. Οι πηγές μάς πληροφορούν ότι οι αρχαίοι ρήτορες έτρωγαν μικρές ποσότητες του φυτού για την τόνωση της μνήμης τους κατά τη διάρκεια της ομιλίας τους, εξ ου και οι εκφράσεις «ελλεβορίζειν» και «ελλεβόρου δείται». Το βέβαιο πάντως είναι ότι, ακόμη και μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα, από ελλέβορο παρασκευάζονταν φάρμακα για τη θεραπεία της μανίας, της μελαγχολίας, της υποχονδρίας, ακόμη και της επιληψίας κι ότι επίσης τον χρησιμοποιούσαν ως εμμηναγωγό, ανθελμινθικό (για εντερικά παράσιτα), κατά της υδρωπικίας και σε χρόνια δερματικά νοσήματα. Η χρήση του γινόταν με μορφή σκόνης ή βάμματος.

Μια από τις σημαντικότερες ιατρικές πράξεις του Μελάμποδα, ήταν και η θεραπεία του Ίφικλου, γιου του βασιλιά της Φυλάκης, Φύλακου, στη Θεσσαλία.  Ο Ίφικλος λοιπόν, ο γιος του βασιλιά ήταν ανίκανος. Ο Ίφικλος βλέποντας μια μέρα τον πατέρα του Φύλακο να κραδαίνει το ματωμένο μαχαίρι με το οποίο ευνούχιζε τους τράγους κατατρόμαξε, με αποτέλεσμα να γίνει στείρος και άτεκνος. Όταν συμβουλεύτηκε το Μέλαμπο, αυτός τον έβαλε να πίνει επί δέκα ημέρες σε κρασί τη σκουριά του ίδιου μαχαιριού που βρέθηκε στο δέντρο όπου ο Φύλακος (πάνω στην ταραχή του) είχε καρφώσει. Ο Μελάμπους διέγνωσε ψυχογενή ανικανότητα! Η διάγνωση και η μέθοδος θεραπείας του Ιφίκλου θεωρείται διεθνώς η πρώτη θεραπεία με εφαρμογή ψυχανάλυσης και η πρώτη θεραπεία ψυχοσωματικής νόσου.

Από τον Τρωικό πόλεμο έχουμε την ιστορία του Τήλεφου. Ο Τήλεφος, γιος του Ηρακλή και βασιλιάς της Μυσίας, μονομάχησε με τον Αχιλλέα και τραυματίστηκε. Η πληγή του μολύνθηκε και δεν έκλεινε, γι’ αυτό πήγε στο Μαντείο των Δελφών απ’ όπου πήρε την απάντηση «Ο τρώσας και ιάσεται», δηλαδή εκείνος που σε τραυμάτισε, θα σε θεραπεύσει. Έτσι ο ίδιος ο Αχιλλέας θεράπευσε το διαπυημένο τραύμα του Τήλεφου με αλοιφή που παρασκεύασε από τη σκουριά της λόγχης με την οποία τον τραυμάτισε.

“Τα όμοια θεραπεύουν τα όμοια” είναι ο θεμελιώδης νόμος της Ομοιοπαθητικής που εισήγαγε πρώτος ο Ιπποκράτης. Σύμφωνα με το Νόμο των Ομοίων, όπως τον διατύπωσε ο Ιπποκράτης, η φαρμακευτική ουσία που μπορεί να προκαλέσει στον άνθρωπο ένα σύνολο συμπτωμάτων, μπορεί και να θεραπεύσει τον ασθενή που έχει ασθένεια με όμοια συμπτώματα. Μέσα από ένα τεράστιο κενό δεκαεπτά περίπου αιώνων και την παντελή απουσία της απ’ το Ευρωπαϊκό και παγκόσμιο γίγνεσθαι, η Ομοιοπαθητική αναβίωσε και αναπτύχθηκε με την μορφή που έχει σήμερα απ’ τον ιδιοφυή Γερμανό ιατρό και χημικό, Samuel Hahnemann στα μέσα του 18ου αιώνα. Αν ο Ιπποκράτης είναι ο παππούς της Ομοιοπαθητικής θεραπευτικής τέχνης, ο Χάνεμαν είναι ο πατέρας της.

Η ετυμολογία της λέξης είναι Ελληνική: «όμοιο» + «πάθος». Μία παρόμοια λέξη, η ομοιοπάθεια, είναι καταγεγραμμένη πάνω από 200 φορές σε αρχαία Ελληνικά κείμενα από διάφορους συγγραφείς και σημαίνει «την κατάσταση του να έχεις τα όμοια πάθη με τους άλλους ανθρώπους» («Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης» του Σκαρλάτου Βυζαντίου).

 

Ο παραπάνω πίνακας του Alexander Beydeman (1857) απεικονίζει μυθολογικές και ιστορικές φιγούρες ως προσωποποίηση της Ομοιοπαθητικής (δεξιά) να παρακολουθούν με φρίκη την κτηνωδία της Ιατρικής του 19ου αιώνα (κάτω αριστερά). Διακρίνονται μεταξύ των άλλων στην πλευρά της Ομοιοπαθητικής η θεά Αθηνά, ο Ασκληπιός, ο Hahnemann, μια άλλη θεά, που κρύβει το πρόσωπό της εκφράζοντας τον αποτροπιασμό της και η Νέμεσις. Στην πλευρά της Κλασικής Ιατρικής οι γιατροί με ένα χωνί ρίχνουν φάρμακα στο ανοικτό στόμα του ασθενούς, κάποιοι άλλοι με ένα πριόνι του κόβουν το πόδι, ενώ από την ντουλάπα ετοιμάζεται να εξέλθει αλληγορικά ένας σκελετός.
Φωτογραφία Wikipedia/Κείμενο: Ελένη Σπυρίδου
Πηγές:
http://argolikivivliothiki.gr/2010/04/01/μελάμπους-ο-αργείος-μαγεία-ιατρική-κα/
http://www.medicinbio.com/Greek/History.html
http://kapodistria-httpsxolianewsblogspotcom.blogspot.gr/2010/06/blog-post.html
http://www.freeinquiry.gr/pro.php?id=526
http://anthropologylover.blogspot.gr/2011/03/blog-post_4786.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Homeopathy
Homeopathic Remedy Pictures (book), Alexander Gothe, Julia Drinnenberg

 

 
6 years ago byin ΟμοιοπαθητικήYou can follow any responses to this entry through the | RSS feed. You can leave a response, or trackback from your own site.