H χρυσή εποχή της ομάδας μπάσκετ του Άρη και η επίδραση του βελονισμού

Με αφορμή το Παγκόσμιο Κύπελλο ποδοσφαίρου, θέλω να αναφερθώ στο μπάσκετ της δεκαετίας του ’80 και στην χρυσή εποχή της μεγάλης ομάδας του Άρη Θεσσαλονίκης, που όλοι θυμόμαστε, με αγάπη και νοσταλγία. Ο Νίκος Γκάλης, ο Παναγιώτης Γιαννάκης καθώς και όλοι οι παίκτες του Άρη εκείνης της εποχής, προσέφεραν χαρά και υπερηφάνεια σε όλους τους Έλληνες ιδιαίτερα και μετά την κατάκτηση του Πανευρωπαϊκού Πρωταθλήματος μπάσκετ, σε επίπεδο εθνικών ομάδων το 1987. Οι μυημένοι στο μπάσκετ γνωρίζουν ότι μέχρι και σήμερα εντυπωσιακή πορεία της Εθνικής Ελλάδος, αλλά και όλων των εθνικών ομάδων μπάσκετ σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, έχει τις ρίζες της στην ομάδα του Άρη εκείνης της εποχής. Ελάχιστοι όμως γνωρίζουν ότι σύσσωμη η υπερομάδα εκείνη του Άρη και ιδιαίτερα ο Νίκος Γκάλης, έκαναν συστηματικά βελονισμό.

Εδώ μπορείτε να διαβάστε το άρθρο με την συνέντευξη του ιατρού βελονιστή της ομάδας του Άρη, Ηλία Κωνσταντινίδη στο περιοδικό Παιώνια της  ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΙΝΕΖΙΚΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ, από τον υπεύθυνο εκπαίδευσης της Σχολής, Αλέξανδρο Τηλικίδη. Ο Αλέξανδρος Τηλικίδης,  φυσίατρος, βελονιστής, βοτανοθεραπευτής και συγγραφέας μεταξύ άλλων και του βιβλίου «Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΣ» εκπονεί συγκριτικές μελέτες μεταξύ Αρχαίας Ελληνικής και Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής και αναφέρει:

Ο Ιπποκράτης γνώριζε, εφάρμοζε και δίδασκε στους μαθητές του μια θεραπευτική τέχνη ίδια με τον βελονισμό. Το γεγονός ότι εμείς δεν έχουμε κληρονομήσει κάποια ξεκάθαρη πληροφορία ως προς αυτό (παρά μόνο βέβαια από ένα μικρό απόσπασμα από τα Ιπποκρατικά Άπαντα) δεν συνεπάγεται ότι το γεγονός αυτό δεν συνέβαινε. Είναι απόλυτα όμως φυσιολογικό, ότι στην πορεία του χρόνου αυτή η θεραπευτική τέχνη ξεχάστηκε. Αν λάβουμε υπ’ όψιν μας τους διωγμούς που υπέστη κάθε τι Ελληνικό από την Ρωμαϊκή Εποχή μέχρι τις μέρες μας, είναι αναμενόμενο πολλά κομμάτια της Αρχαίας Ελληνικής γνώσης να σκεπαστούν από την λήθη. Οι Κινέζοι αντίθετα διατήρησαν στην πορεία του χρόνου τις αρχαίες θεραπευτικές τέχνες τους. Είναι η φύση τους πολιτισμού τους που επιτρέπει την συντήρηση της μνήμης. Μην ξεχνάμε βέβαια ότι ο βελονισμός στην πορεία του χρόνου γνώρισε υφέσεις και εξάρσεις και στην ίδια της Κίνα. Για παράδειγμα, κατά την διάρκεια της τελευταίας δυναστείας των QING (1644-1911), η Κινέζικη Ιατρική στο σύνολο της, συμπεριλαμβανομένου και του βελονισμού, απαξιώθηκε από τους ευρώπληκτους αυτοκράτορες. Θεωρήθηκε η Δυτική Ιατρική των Ιησουϊτών ανώτερη της Κινέζικης. Μια περίοδο της διακυβέρνησης της Κίνας από τους εθνικιστές (Τσαν Γκαι Σεκ) και κομμουνιστές ηγέτες (Μάο Τσε Τουνγκ) ο βελονισμός είχε απαγορευθεί, ως απομεινάρι ενός απολυταρχικού και καταπιεστικού καθεστώτος. Το χρυσάφι όμως δεν χάνεται όσο βαθιά και αν το θάψεις, και ο βελονισμός παρά τις μεγάλες βουτιές προς την αφάνεια, με τους ξυπόλητους γιατρούς ξανάρθε στην επιφάνεια. Σήμερα δε, απολαμβάνει ανά τον κόσμο μια εξαιρετική εκτίμηση και δημοτικότητα.

Τα τέσσερα ζεύγη Μεσημβρινών που περιγράφει ο Ιπποκράτης ξεκινάνε από την κεφαλή. Παρατηρούμε δε, ότι η αφετηρία του κάθε ζεύγους, από το πρώτο προς το τέταρτο μετατοπίζεται βαθμιαία από το οπίσθιο τμήμα της κεφαλής προς το πρόσθιο. Συγκεκριμένα:

-Πρώτο ζεύγος: «…από της κεφαλής όπισθεν…»

-Δεύτερο ζεύγος: «…εκ της κεφαλής παρά τα ούατα…»

-Τρίτο ζεύγος: «…εκ των κροτάφων…»

-Τέταρτο ζεύγος: «…από του έμπροσθεν της κεφαλής και των οφθαλμών…».

 Ο Ιπποκράτης στο «ΠΕΡΙ ΦΥΣΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥ» (μετάφραση Γεωργίου Κ. Πουρναρόπουλου, εκδόσεις ΜΑΡΤΙΝΟΣ, Τόμος Γ΄, σελ.233, παράγραφος 11) αναφέρεται στα 4 ζεύγη φλεβών στο ανθρώπινο σώμα.

Εδώ αξίζει να γίνει ένα σχόλιο  για να κατανοήσουμε το λόγο για τον οποίο η σύγχρονη Ιατρική  έχει  απομακρυνθεί τόσο από τις Ιπποκρατικές αρχές, αν και χωρίς να το αποδέχεται ή να το γνωρίζει, στηρίζεται σ’ αυτές. Η μετάφραση των Ιπποκρατικών κειμένων του Γ. Πουρναρόπουλου είναι κατά κοινή γνώμη η αρτιότερη από τις υπάρχουσες μεταφράσεις. Παρ’ όλα αυτά, σ’ αυτή την παράγραφο, όπου ο Ιπποκράτης μιλά για κάποιους άγνωστους σε εμάς μεσημβρινούς, αρκετά παρόμοιους όμως με αυτούς της Κινέζικης Ιατρικής, χρησιμοποιεί τον όρο φλέβες. Ο όρος φλέβες εδώ δεν χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις γνωστές μας φλέβες, αλλά κάποια κανάλια ενέργειας που γνώριζε και χρησιμοποιούσε ο Ιπποκράτης. Παρ’ όλα αυτά ο Γεώργιος Πουρναρόπουλος, μη γνωρίζοντας για τη θεωρία των μεσημβρινών περιγράφει αυτό το τόσο σημαντικό κεφάλαιο  με τον τίτλο: «Συγκεχυμένη άποψη  του Ιπποκράτη περί φλεβών». 

Όπως και με την Ομοιοπαθητική, αλλά και με πολλές ακόμα εναλλακτικές θεραπείες που βασίζονται στην ολιστική αντιμετώπιση του ασθενή, έτσι και με τον βελονισμό ενεργοποιούνται οι δυνάμεις αυτοίασης του οργανισμού. Η άμυνα του οργανισμού είναι σαν ένα στράτευμα. Το στράτευμα μπορεί να είναι εύρωστο, προπονημένο και σε εγρήγορση γιατί αυτό είναι που καλείται να βγαίνει στην πρώτη γραμμή να αντιμετωπίζει τον εχθρό, την ασθένεια στην προκειμένη περίπτωση.  Αν όμως το στράτευμα βλέπει ότι η παραμικρή απειλή αντιμετωπίζεται με χημικά σκευάσματα, τότε μένει απροπόνητο επειδή δεν λαμβάνει αυτό μέρος στις μάχες, δεν είναι πια σε εγρήγορση, τεμπελιάζει και γίνεται δυσκίνητο. Όταν έρθει κάποια στιγμή που ο οργανισμός εξασθενημένος από τις ασθένειες και την καταπίεση από τα χημικά φάρμακα, μπορεί να χρειαστεί όλες τις αμυντικές του δυνάμεις, το στράτευμα δεν μπορεί να ανταπεξέλθει, είναι σε αταξία και χρειάζεται χρόνο να οργανωθεί.

Δεν είναι αυτή καθεαυτή η βελόνα ή το ομοιοπαθητικό σκεύασμα που θεραπεύει, αυτό που γίνεται είναι ότι με την ομοιοπαθητική και με τον βελονισμό οι στρατιώτες μπαίνουν σε τάξη, οργανώνονται, ξέρουν την δουλειά τους και την κάνουν σωστά και αποτελεσματικά.
 

Φωτογραφία: This won’t hurt a bit … one-year-old Ella Hurrell at a session with acupuncturist Maria Deligiannis.
Photo: Danielle Smith/Κείμενο: Ελένη Σπυρίδου
Πηγές:
Συγκριτική μελέτη μεταξύ Αρχαίας Ελληνικής και Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής
Οι Μεσημβρινοί του Ιπποκράτους
Περιοδικό Παιώνια τεύχος 11
Από δασκάλους
Από ψυχής

 
 

3 years ago byin ΟμοιοπαθητικήYou can follow any responses to this entry through the | RSS feed. You can leave a response, or trackback from your own site.